Scientific-pedagogical intelligentsia of Soviet Ukraine on the eve of the Second World War: socio-demographic analysis.
Keywords:
scientific and pedagogical intelligentsia, education system, higher education institutions, schools, repression, pedagoguesAbstract
The author analyzed the socio-demographic characteristics of the scientific and pedagogical intelligentsia of Ukraine on the eve of World War II. The author revealed the notion of "scientific and educational intelligentsia" and attempted to determine the place of this socio-professional group in the structure of Soviet society in the context of this research. There is analysis of the main factors that influenced the formation of a new social type of the scientific and educational intelligentsia – the "Soviet intelligentsia." in the article.
Systems and methods of training scientific and pedagogical staff are paid attention to. The author has revealed the influence of political terror on the development and formation of the Soviet intelligentsia and on the moral and psychological atmosphere in the scientific-pedagogical collectives.
The author based on the analysis of archival documents and materials of the All-Union population census in 1926 and 1939 has estimated dynamics of quantitative and qualitative composition of workers of education and science of the Republic in the interwar period.
Special attention is given to the consideration of the national and gender characteristics of the intelligentsia, and to its level of education and professional qualities. The author has discovered the interrelation between social and economic experiments of the Soviet government and the number and structure of the scientific and educational intelligentsia in Ukraine during that period.
The researcher has concluded that a new social type of scientific and pedagogical worker ("the part of the system") was formed as a result of purposeful policy in the Ukrainian SSR, and the activity of this new social type of scientific and pedagogical worker was completely directed to the interests of the totalitarian state. Characteristic features of the new social type of scientific and pedagogical worker were decrease of professional level, conformism, loss of national identity, departure from moral values to class values. In spite of some positive trends in the development of scientific and educational intelligentsia, social experiments of the Soviet government had lowered isocial status of scientific and educational intelligentsia and changed the structure of it. The policy of the Soviet government was aimed to turn the intelligentsia from the subject into the object of the historical process.
References
Касьянов Г. В. Українська інтелігенція 1920–30-х років: соціальний портрет та історична доля / Г. В. Касьянов. – К.: Глобус; Вік; Едмонт: Канадський ін-т українських студій Альбертського ун-ту, 1992. – 175 с.
Стрижак Є. М. Репресії 1930-х років та їхні наслідки для кадрового забезпечення середньої і вищої школи УСРР/ Є. М. Стрижак. – Черкаси: Вертикаль, 2007. – 70 c.; Марочко В. І. Репресовані педагоги України: жертви політичного терору (1929–1941) / В. І. Марочко, Г. Хілліг; Ін-т історії України НАН України, Марбурзький ун-т. – К.: Науковий світ, 2003. – 302 с.; Нікольський В. М. Репресивна діяльність органів державної безпеки СРСР в Україні (кінець 1920-х–1950-ті рр.). Історико-статистичне дослідження / В. М. Нікольський. – Донецьк: ДонНУ, 2003. – 624 с.
Кузьменко М. М. Науково-педагогічна інтелігенція в УСРР 20–30-х років: соціально- професійний статус та освітньо-культурний рівень / М. М. Кузьменко. – Донецьк: Норд-Прес, 2004. – 456 с.; Кліцаков О. І. Педагогічні кадри України (1917–1937 рр.) / О. І. Кліцаков. – Донецьк: Юго-Восток, 1997. – 310 с.
Белова Н. А. Повседневная жизнь учителей / отв. ред. М. Ю. Мартынова. – М.: ИЭА РАН, 2015. – 228 с.; Юинг Е. Ю. Учителя эпохи сталинизма: власть, политика и жизнь школы 1930-х гг. / Е. Ю. Юинг. – М.: РОССПЭН, 2011. – 359 с.
Блюм А. Бюрократическая анархия. Статистика и власть при Сталине / А. Блюм, М. Меспуле; пер. В. М. Володин. – М.: РОССПЄН, 2006. – С. 189.
Культурное строительство СССР: Стат. сборник. – Москва, Ленинград: ГОСПЛАНИЗДАТ, 1940. – С. 11. 7. Добров П. В. Система освіти в Донбасі у роки Великої Вітчизняної війни: Монографія / В. П. Добров, М. О. Бистра. – Донецьк: Норд-Прес, 2006. – С. 29.
Народное хозяйство Украинской ССР: Стат. ежегодник: к 60-летию образования Союза Советских Социалистических республик / отв. за вып. Б. А. Сивко. – К.: Техніка, 1982. – C. 315.
Всесоюзная перепись населения 1939 года: Основные итоги / под ред. Ю. А. Полякова. – М.: Наука, 1992. – C. 45, 52.
Народна освіта, наука і культура в Українській РСР. Статистичний збірник. – К.: Статистика, 1973. – С. 150.
Культурное строительство СССР: Стат. сборник… – С. 242–243.
Жиромская В. Б. История подготовки и проведения переписи населения 1937 года // Всесоюзная перепись населения 1937 года: Общие итоги. Сборник документов и материалов. – М.: РОССПЄН, 2007. – С. 5–18.
Всесоюзная перепись населения 1939 года: Основные итоги… – С. 68.
Касьянов Г. В. Вказ. праця. – С. 167.
Марочко В. І. Вказ. праця. – С. 21. 16.
Нікольський В. М. Вказ. праця. – С. 230, 271–274, 276, 283–297
Стрижак Є. М. Вказ. праця. – С. 59–60.
Марочко В. І. Вказ. праця. – С. 186.
Більшовицька правда. – 1938. – 1 вересня. – № 201 (1838).
Свідчення В. Ю. Гессена НКВС УРСР Кузнєцову в м. Томську про націоналістичні погляди в’язня М. І. Марченка // Укр. іст. журн. – 1996. – № 1. – С. 123–125.
Марочко В. І. Вказ. праця. – С. 286.
Стрижак Є. М. Вказ. праця. – С. 52.
Хоменко Г. С. Вища школа і підготовка радянських спеціалістів/ Г. С. Хоменко // Комуністична освіта. – 1938 – № 11. – С. 15–18.
Центральний державний архів вищих органів влади і державного управління Украни (ЦДАВО України). – Ф. 166. – Оп. 11. – Спр. 412. – Арк. 7.
Кузьменко М. М. Вказ. праця. – С. 305; Марочко В. І. Вказ. праця. – С. 286.
Довженко О. Україна в огні: щоденник, кіноповість, оповідання / О. Довженко. – К.: Радянський письменник, 1990. – С. 135.
Всесоюзная перепись населения 1939 года: Основные итоги… – С. 138.
ЦДАВО України. – Ф. 311. – Оп. 1. – Спр. 603. – Арк. 1–3.
ЦДАВО України. – Ф. 166. – Оп. 11. – Спр. 412. – Арк. 7.
ЦДАВО України. – Ф. 4805. – Оп. 1. – Спр. 50. – Арк. 42.
Кліцаков О. І. Вказ. праця. – С. 164.
Культурное строительство СССР: Стат. сборник… – С. 239.
Редько Ф. А. До підсумків атестації вчителів / Ф. А. Редько // Комуністична освіта. – 1938. – № 11. – С. 24–25.
Всесоюзная перепись населения 1926 г. Т.XXVIII Украинская ССР. Итоги по республике. Полесский подрайон. Занятость. – М.: Издание ЦСУ Союза ССР, 1930. – C. 104–105; Касьянов Г. В. Вказ. праця. С. 165–166.
Там само.
Касьянов Г. В. Вказ. праця. – С. 168.
Всесоюзная перепись населения 1926 г. … C. 104–105; Касьянов Г. В. Вказ. праця. – С. 168–169.
Касьянов Г. В. Вказ. праця. – С. 168.
Всесоюзная перепись населения 1939 года ... – C. 105.
Всесоюзная перепись населения 1926 г. … С. 104–105; Всесоюзная перепись населения 1939 года… – С. 193.
Лабутова Т. С. Основные организационные и методологические вопросы всесоюзной переписи населения 1939 г. / Т. С. Лабутова // Всесоюзная перепись населения 1939 года: Основные итоги… – С. 16.
Центральний державний архів громадських об’єднань України. – Ф. 1. – Оп. 10. – Спр. 252. – Арк. 80–81. 43. Кліцаков О. І. Вказ. праця. – С. 176.